Gearbox Software har officiellt bekräftat att Borderlands 4 kommer att lanseras under 2025. Enligt Take-Two Interactives finansiella rapporter är spelet planerat för release under företagets räkenskapsår 2026, vilket pekar mot en lansering under hösten 2025. Detta följer det traditionella releasemönstret för huvudspelen i Borderlands-serien.
När det gäller plattformar kommer Borderlands 4 att vara tillgängligt på följande system:
Till skillnad från tidigare titlar i serien kommer Borderlands 4 att vara exklusivt för den nuvarande konsolgenerationen, vilket innebär att spelet inte kommer att släppas till PlayStation 4 eller Xbox One. Detta beslut möjliggör för utvecklarna att fullt ut utnyttja den nya hårdvarans kapacitet och leverera en mer tekniskt avancerad spelupplevelse. Take-Two Interactive har bekräftat att spelet utvecklas specifikt med fokus på att maximera prestandan på dessa plattformar.
För PC-spelare kommer Borderlands 4 att vara tillgängligt på både Epic Games Store och Steam vid lansering, vilket ger spelarna valfrihet när det gäller vilken digital plattform de föredrar. Gearbox har även meddelat att spelet kommer att ha fullt stöd för cross-platform-funktionalitet vid lanseringen, vilket betyder att spelare på olika plattformar kommer att kunna spela tillsammans.
Utvecklarna har också bekräftat att spelet kommer att ha stöd för 4K-upplösning och 60 FPS på de nya konsolerna, samt utökade grafikinställningar för PC-versionen. Detta markerar ett betydande tekniskt framsteg jämfört med tidigare spel i serien.
Borderlands 4 introducerar flera banbrytande förändringar som tar serien till nästa nivå, samtidigt som den behåller den välkända looter-shooter-mekaniken som fans älskar. Gearbox Software har lagt särskilt fokus på att modernisera spelupplevelsen genom nya rörelsemekaniker och förbättrade multiplayer-funktioner.
En av de största nyheterna är införandet av en grappling hook som revolutionerar hur spelare rör sig i spelvärlden. Detta nya verktyg kompletteras av ett sömlöst spelsystem utan laddningsskärmar, vilket skapar en mer dynamisk spelupplevelse när spelare utforskar planeten Kairos. Det nya fordonssystemet låter spelare kalla fram fordon nästan var som helst i spelvärlden, vilket ersätter det tidigare Catch-a-Ride-systemet.
Multiplayer-upplevelsen har genomgått betydande förbättringar med nya funktioner som gör samarbete smidigare än någonsin. För första gången i serien introduceras också konkurrensinriktade spellägen med arena-strider och rankade matcher. Spelet erbjuder även cross-platform-stöd vid lansering, vilket gör det möjligt för spelare på olika plattformar att spela tillsammans.
Borderlands 4 fortsätter seriens tradition av omfattande vapenindividualisering, men introducerar ett mer djupgående anpassningssystem. Det nya vapensystemet erbjuder fler möjligheter att modifiera och uppgradera vapen, vilket ger spelare större kontroll över sin arsenal. Enligt GameRant kommer spelet även att innehålla ett omfattande system för fordonsanpassning, vilket adderar ytterligare ett strategiskt lager till spelupplevelsen.
Den artificiella intelligensen hos fiender har genomgått en betydande uppgradering, vilket resulterar i mer utmanande och dynamiska strider. Fiender kan nu anpassa sig till spelarnas taktik och samarbeta på mer sofistikerade sätt. GamesRadar rapporterar att spelet också kommer att innehålla mer strategiska Action Skills som kräver noggrann planering och timing för att utnyttjas effektivt.
Borderlands 4 tar serien i en helt ny riktning genom att för första gången flytta handlingen bort från den välbekanta planeten Pandora. Istället utspelar sig äventyret på den mystiska planeten Kairos, som beskrivs som den farligaste planeten som hittills upptäckts i Borderlands-universumet.
Det som gör Kairos särskilt intressant är att Elpis, Pandoras måne, mystiskt har dykt upp i dess omloppsbana. Detta har orsakat omfattande störningar och konflikter på planeten, vilket skapar grunden för spelets handling. Kairos är en teknologiskt avancerad värld som skiljer sig markant från de ökenlandskap vi är vana vid från tidigare spel i serien.
En central del av berättelsen kretsar kring sökandet efter Lilith, den sjunde Sirenen, som tros vara fångad i ett slags limbotillstånd. Ava, som är lärling till tidigare Siren-hjältinnor, kommer att spela en nyckelroll i detta sökande. Handlingen kommer också att fördjupa sig i mysterierna kring The Vaults och den uråldriga Eridianska civilisationen.
I centrum för konflikten står The Timekeeper, en skoningslös diktator som kontrollerar horder av nya fiender, inklusive en mekaniserad alienras. Under The Timekeepers styre har en perfekt ordning etablerats på Kairos, men en världsomvälvande katastrof hotar denna ordning och utlöser kaos över hela planeten.
Spelet kommer att utforska flera olösta berättelser från tidigare spel, som The Watcher's War och The Destroyer. Personliga berättelser om karaktärer som Psycho Krieg, Zer0 och FL4K kan också komma att utvecklas vidare, vilket ger ett djupare perspektiv på seriens etablerade figurer.
Till skillnad från tidigare spel i serien kommer Borderlands 4 att erbjuda en mer komplex narrativ struktur med flera sammanlänkade berättelsetrådar. Spelet kommer att utforska flera planeter, där varje värld har sin egen unika historia och utmaningar, samtidigt som det knyter ihop lösa trådar från tidigare spel i serien.
Borderlands 4 introducerar fyra helt nya Vault Hunters, var och en med unika förmågor och spelmekaniker som skiljer sig markant från tidigare spel i serien. Detta är första gången som spelarna får möta dessa karaktärer, vilket ger en helt ny dynamik till spelupplevelsen.
Den nya Assassin-klassen är utrustad med ett avancerat mekaniskt exoskelett och dubbla energiklingor. Karaktären utmärker sig genom sin förmåga att utföra akrobatiska attacker, där en specialdesignad holografisk display guidar spelaren genom striden. Till skillnad från tidigare lönnmördarklasser i serien, som Zero, kombinerar denna nya version högteknologiska element med traditionell närstrid.
Den nya Siren-klassen representerar nästa steg i utvecklingen av dessa mystiska krigare. Med distinkta lila tatueringar och förstärkta psykiska krafter erbjuder denna karaktär både offensiva och defensiva möjligheter. Enligt GameRant kommer denna version av Siren att ha betydligt mer fokus på strategisk användning av sina krafter jämfört med tidigare inkarnationer i serien.
Brute-klassen presenterar en imponerande figur med en mekanisk arm och specialisering inom elementära vapen. Detta demonstreras genom användningen av en unik Fire and Cryo-yxa som består av sammanlänkade drönare. Karaktären erbjuder en ny tolkning av den traditionella Berserker-arketypen, med fokus på kontrollerad styrka snarare än rent kaos.
Den fjärde spelerbara karaktären, som preliminärt kallas Mekanikern, representerar en ny inriktning för serien. Enligt utvecklarna kommer denna karaktär att fokusera på avancerad vapenteknologi och möjligheten att manipulera olika tekniska system på slagfältet.
Varje karaktär i Borderlands 4 kommer att ha tillgång till utökade färdighetsträd som möjliggör djupare anpassning av spelstilen. Detta inkluderar:
Borderlands 4 markerar en betydande utveckling i seriens visuella presentation, där spelet drivs av Unreal Engine 4 för att leverera en mer sofistikerad grafisk upplevelse. Den välkända cel-shadade stilen som definierat serien har genomgått en subtil men märkbar förändring, där spelet nu balanserar mellan traditionell Borderlands-estetik och mer realistiska inslag.
Den nya grafiska approachen märks särskilt tydligt i spelets miljöer på planeten Kairos, där detaljrikedomen i texturer och ljussättning har förbättrats avsevärt. Miljöerna uppvisar nu mer dynamiska vädereffekter och mer detaljerade strukturer, samtidigt som den karakteristiska seriens visuella identitet behålls.
Ett område där den tekniska utvecklingen särskilt märks är i hanteringen av större öppna områden. Spelet erbjuder nu sömlösa övergångar mellan olika miljöer, utan laddningstider, vilket bidrar till en mer sammanhängande spelupplevelse. Detta har möjliggjorts genom optimeringar i spelmotorn och mer effektiv hantering av spelets resurser.
Trots de tekniska framstegen har utvecklarna varit noga med att behålla seriens särpräglade stil. Karaktärsdesignen fortsätter att använda de karakteristiska konturerna och färgpaletten som fans känner igen, men med ökad detaljrikedom och mer sofistikerade animationer. Detta balanserar mellan innovation och tradition, även om vissa fans uttryckt oro över att spelet rör sig mot en mer konventionell visuell stil.
Den uppdaterade grafiska stilen stödjer också spelets nya mekaniker, särskilt när det gäller de förbättrade förflyttningsalternativen och stridssystemet. Effekterna från vapen och förmågor har fått en betydande uppgradering, vilket resulterar i mer spektakulära och tillfredsställande strider som samtidigt behåller seriens karakteristiska överdrivna stil.