Efter år av spekulationer och önskemål från fans världen över tillkännagavs äntligen utvecklingen av Okami 2 vid The Game Awards 2024. Projektet markerar en betydelsefull återkomst för den älskade spelserien, med originalets skapare Hideki Kamiya vid rodret.
Det nya utvecklingsteamet leds av den nybildade studion Clovers, som grundades av tidigare PlatinumGames-medarbetaren Kento Koyama. Studion har etablerat kontor i både Tokyo och Osaka för att säkerställa optimal utvecklingskapacitet. För att stärka projektet ytterligare samarbetar Clovers med två erfarna partners - M-Two Inc, kända för sitt arbete med Okami HD och Resident Evil-remakes, samt Machine Head Works, som inkluderar flera veteraner från ursprungliga Clover Studio.
Utvecklingen av Okami 2 kunde inte påbörjas förrän oktober 2024 på grund av Kamiyas ettåriga konkurrensklausul efter att ha lämnat PlatinumGames. Under denna period arbetade Koyama och teamet med att bygga upp studionstrukturen och lägga grunden för projektet. Detta metodiska tillvägagångssätt speglar utvecklingsteamets ambition att skapa en värdig uppföljare till det prisbelönta originalet.
Utvecklingsteamets sammansättning visar på en balans mellan nya kreativa krafter och erfarna veteraner från originalspelet. Detta ger projektet en unik position att både bevara seriens kärna och introducera moderna innovationer. Hideki Kamiya, som nu återvänder till spelserien han en gång skapade, har uttryckt en stark vision om att behålla det som gjorde originalet älskat samtidigt som nya element introduceras.
Trots att utvecklingen befinner sig i ett tidigt skede, har teamet redan börjat arbeta med att modernisera spelets unika visuella stil och mekaniker för dagens spelplattformar. Enligt rapporter från GameRant ligger stort fokus på att bevara den konstnärliga visionen som gjorde originalet så uppskattat, samtidigt som moderna tekniska möjligheter utnyttjas fullt ut.
Okami 2 bygger vidare på den unika spelmekanik som gjorde originalet till en modern klassiker. Det ikoniska Celestial Brush-systemet återvänder som spelets centrala mekanik, där spelarna kan interagera direkt med spelvärlden genom att rita på skärmen. Detta system har varit en hörnsten i serien och kommer att vidareutvecklas i uppföljaren med nya funktioner och möjligheter.
Celestial Brush-systemet i Okami 2 låter spelarna använda penseldrag för att påverka spelvärlden på flera olika sätt. Enligt GameRant kommer systemet att innefatta följande möjligheter:
Spelet kommer att behålla sin action-adventure-grund men introducerar samtidigt nya element för att fördjupa spelupplevelsen. Digital Trends rapporterar att utvecklarna fokuserar på att skapa mer komplexa pussel och utmaningar som utnyttjar moderna konsolers kapacitet. Detta inkluderar nya Celestial Brush-tekniker och möjligheten att kombinera olika penseldrag för mer avancerade effekter.
Den visuella presentationen i Okami 2 bygger vidare på originalets prisbelönta sumi-e-inspirerade grafikstil. The Flagship Eclipse noterar att spelet kommer att presentera en varmare färgpalett med mjukare färgövergångar, samtidigt som det behåller den distincta cel-shadade stilen som gjorde originalet så minnesvärt. Den uppdaterade grafiken kommer att dra nytta av modern hårdvara för att leverera en mer detaljrik och levande spelvärld, med förbättrade väder- och ljuseffekter som bidrar till den övergripande atmosfären.
Med originalets regissör Hideki Kamiya tillbaka vid rodret, kommer Okami 2 att fortsätta den episka berättelsen om den vita vargudinnan Amaterasu. Spelet tar spelarna tillbaka till en värld starkt inspirerad av japansk mytologi och folklore, där den gudomliga kraften möter jordisk ondska.
I centrum för berättelsen står återigen Amaterasu, solgudinnan i vargform som med sina himmelska krafter skyddar världen. Enligt tidiga rapporter kommer flera välkända karaktärer från det första spelet att återvända, samtidigt som nya allierade introduceras.
Handlingen i Okami 2 kommer att utspela sig i en japanskinspirerad värld där nya hot mot freden i Nippon uppenbarar sig. Berättelsen förväntas utforska djupare aspekter av den japanska mytologin, med särskilt fokus på Moon Tribe och deras mystiska ursprung.
Spelets narrativ kommer att bygga vidare på händelserna från det första spelet, där Amaterasu och hennes följeslagare arbetade för att återställa Celestial Plain. Den nya berättelsen kommer att introducera nya gudomligheter och mytologiska väsen, samtidigt som den fördjupar sig i de etablerade karaktärernas bakgrundshistorier.
Utvecklarna hos Clovers har lagt särskild vikt vid att bevara den unika blandningen av humor, drama och andlighet som gjorde originalet så minnesvärt. Källor nära projektet antyder att spelet kommer att erbjuda en mer mogen och nyanserad berättelse, samtidigt som den behåller den charm som fans älskar.
Med utvecklingen av Okami 2 under ledning av Hideki Kamiya och det nya studiot Clovers, kommer spelet att dra nytta av moderna tekniska framsteg för att förbättra spelupplevelsen samtidigt som man behåller den unika visuella stilen som gjorde originalet så älskat. Detta bekräftas av Gamerant som rapporterar om spelets tekniska ambitioner.
Den nya spelmotorn kommer att leverera betydande grafiska förbättringar jämfört med originalet och HD-remastern. Utvecklarna fokuserar särskilt på:
En av de mest betydande tekniska uppdateringarna rör Celestial Brush-systemet, spelets signaturfunktion. Enligt Digital Trends har utvecklarna arbetat med att förfina denna mekanik genom:
Den nya spelmotorn har utvecklats med fokus på optimering för moderna konsoler och PC. Detta inkluderar:
För att säkerställa en sömlös spelupplevelse har utvecklingsteamet hos Clovers lagt särskild vikt vid att optimera spelet för olika plattformar, något som bekräftas av The Flagship Eclipse i deras tekniska genomgång av spelet.
Fansen har länge väntat på en uppföljare till det älskade actionäventyret Okami, och nu är den äntligen på väg. Utvecklingen av Okami 2 befinner sig dock fortfarande i ett tidigt stadium, vilket påverkar både lanseringsdatum och plattformsval.
Enligt Digital Trends kunde utvecklingen av Okami 2 inte påbörjas förrän oktober 2024, på grund av Hideki Kamiyas ettåriga konkurrensklausul efter att ha lämnat PlatinumGames. Detta innebär att spelet sannolikt ligger minst tre år fram i tiden, med en möjlig lansering tidigast 2027.
Utvecklingen leds av det nyetablerade studion Clovers, som grundades specifikt för detta projekt. Studion har kontor i både Tokyo och Osaka och samarbetar med erfarna utvecklare från både M-Two Inc och Machine Head Works, vilket ger projektet en stark grund att stå på.
Några officiellt bekräftade plattformar för Okami 2 finns ännu inte, men branschexperter förväntar sig en bred distribution över flera system:
Utvecklingsteamet fokuserar för närvarande på att bygga en solid grund för spelet snarare än att låsa sig vid specifika plattformar. Detta strategiska val ger dem flexibilitet att anpassa spelet efter marknadens utveckling under de kommande åren.
Det finns inget officiellt lanseringsdatum för Okami 2 ännu. Utvecklingen startade efter oktober 2024 och spelet förväntas ta minst tre år att utveckla, vilket pekar mot en tidigast möjlig lansering 2027.
Inga plattformar är officiellt bekräftade ännu, men spelet förväntas släppas till moderna spelkonsoler som PlayStation 5, Xbox Series X/S och PC. En version för Nintendos nästa konsol är också trolig.
Okami 2 utvecklas av det nybildade studion Clovers under ledning av originalets skapare Hideki Kamiya, med stöd från utvecklarna M-Two Inc och Machine Head Works.