Det efterlängtade kortspelet Slay the Spire 2 kommer att släppas under 2025, först som Early Access-titel på Steam. Utvecklarna Mega Crit Games har ännu inte tillkännagett ett exakt releasedatum, men har bekräftat att spelet kommer att finnas tillgängligt någon gång under året via Steam Early Access-programmet.
Precis som med det första spelet i serien har utvecklarna valt att släppa Slay the Spire 2 i Early Access för att kunna utveckla spelet tillsammans med communityn. Detta innebär att spelarna kommer att kunna påverka spelets utveckling genom feedback och förslag under utvecklingsperioden.
Vid den initiala Early Access-lanseringen kommer Slay the Spire 2 att vara tillgängligt på följande plattformar:
Efter den fullständiga lanseringen planeras spelet att släppas på flera andra plattformar. Baserat på det första spelets framgångsrika multiplattformsstrategi förväntas Slay the Spire 2 även komma till:
En betydande förändring för uppföljaren är bytet från Unity till Godot som spelmotor. Detta beslut togs efter Unity's kontroversiella policyförändringar och kommer enligt utvecklarna att möjliggöra bättre prestanda och ökad moddningskapacitet. Spelet kommer att vara helt fritt från mikrotransaktioner, vilket har bekräftats av utvecklarna.
Slay the Spire 2 introducerar flera banbrytande spelmekaniker som tar det populära kortspelet till nya höjder. Med en omfattande uppgradering av både spelmekanik och visuell presentation erbjuder uppföljaren en förnyad spelupplevelse som samtidigt behåller seriens kärnidentitet.
Den mest betydande förändringen kommer i form av den nya spelrbara karaktären Necrobinder, som introducerar ett helt nytt sätt att spela enligt Gaming Nexus. Denna "vandrande lich" använder en unik mekanik där spelaren kontrollerar både huvudkaraktären och en separat skeletthand vid namn Osty. Med endast 35 start-HP måste spelaren strategiskt använda Osty för att överleva och dela ut skada.
Det nya Doom-systemet representerar en betydande evolution av spelets kortmekanik. Systemet påverkar hur befintliga kort fungerar och introducerar nya strategiska lager till striderna. Några av de nya korten inkluderar:
Övergången till Godot-motorn har möjliggjort omfattande tekniska förbättringar. Rock Paper Shotgun rapporterar att spelet kommer med förbättrad moddningskapacitet och moderna visuella effekter. Användargränssnittet har genomgått en betydande uppgradering med:
Utvecklarna har också lagt särskild vikt vid att förbättra moddningsmöjligheterna, vilket öppnar upp för mer kreativt innehåll från spelarcommunityn. Detta kommer att ge spelet en längre livslängd och mer varierat innehåll över tid.
I Slay The Spire 2 introduceras både nya och återvändande karaktärsklasser, var och en med sina unika förmågor och spelstilar. Spelet erbjuder initialt fyra spelbara klasser när det lanseras i early access, där vissa är välbekanta ansikten medan andra är helt nya tillskott till spelserien.
Den mest spännande nya tillskottet till spelet är Necrobinder, en unik karaktärsklass som introducerar helt nya spelmekaniker. Denna "vandrande lich" kommer med en permanent följeslagare vid namn Osty - en avskild skeletthand som fungerar som en förlängning av spelarens förmågor. Med endast 35 startpoäng i hälsa kompenserar Necrobinder detta genom möjligheten att använda Osty för att dela ut skada och öka den totala mängden skada som fienden måste göra för att besegra spelaren.
Två välkända karaktärer från originalspelet gör comeback, men med betydande uppdateringar för att passa in i den nya tidslinjen:
En fjärde spelbar karaktär har bekräftats för early access-versionen, men utvecklarna har än så länge hållit detaljerna hemliga. Enligt spelcommunityn spekuleras det om att denna karaktär kan vara en väktarklass med förmågor som aktiveras på nytt under efterföljande rundor.
Utvecklarna har också antytt att fler karaktärer från originalspelet, som Defect och Watcher, kan komma att återvända i framtida uppdateringar efter early access-lanseringen. Varje karaktärsklass har designats för att erbjuda en unik spelupplevelse som både hedrar originalspelet och introducerar nya strategiska möjligheter för veteranspelare.
Slay the Spire 2 tar spelarna med på en fascinerande resa genom tid och rum, där handlingen utspelar sig hela 1000 år efter händelserna i det första spelet. Denna betydande tidsperiod har format och förändrat både världen och dess invånare på dramatiska sätt, vilket skapar en helt ny upplevelse för både nya och återvändande spelare.
I centrum av berättelsen står fortfarande den mystiska varelsen Neow, som fortsätter att spela en avgörande roll i spelets narrativ. Som den cetaceanska överherren har Neow makten att återuppliva äventyrare som misslyckas i sina försök att bestiga Spiret. Detta skapar en intressant loop där spelarna, trots upprepade misslyckanden, alltid får en ny chans att övervinna utmaningarna som väntar.
Under det senaste millenniet har Spiret och dess omgivning genomgått dramatiska förändringar. Ett fenomen känt som "Spireblight" har spridit sig genom världen, vilket har resulterat i mutation och förändring av både miljöer och varelser. Detta manifesteras särskilt tydligt i de nya fienderna som spelarna möter, vilka har utvecklats till mer komplexa och utmanande versioner av sina tidigare former. Denna evolution av spelvärlden skapar en perfekt balans mellan igenkänning och nyskapande.
Spelets narrativ vävs skickligt samman genom olika element som spelaren upptäcker under sin färd uppför Spiret. Historien berättas genom en kombination av reliker, händelser och möten, vilket ger spelarna möjlighet att bit för bit sätta samman pusslet om vad som hänt under de senaste 1000 åren. Detta subtila berättande uppmuntrar till utforskning och gör varje genomspelning till en chans att upptäcka nya aspekter av spelets rika berättelse.
Genom att behålla kärnan i originalets mystiska atmosfär samtidigt som nya lager av komplexitet adderas, skapar Slay the Spire 2 en berättelse som både hedrar sitt ursprung och vågar ta nya, spännande vägar in i framtiden.
Slay the Spire 2 går in i en spännande utvecklingsfas med Early Access-lansering under 2025. Utvecklarna har lagt grunden för en omfattande uppdateringsplan som kommer forma spelets framtid.
Early Access-perioden förväntas pågå i cirka 18 månader, vilket följer samma framgångsrika modell som originalspelet. Under denna period kommer utvecklarna på Mega Crit Games att fokusera på att implementera och förfina spelets grundläggande system baserat på spelarfeedback.
En betydande teknisk förändring är övergången till Godot-motorn, vilket öppnar upp för bättre prestanda och mer flexibel utveckling. Detta teknikskifte ger utvecklarna möjlighet att implementera modernare funktioner och förbättrad moddningskapacitet för communityn.
I dagsläget har inga specifika DLC-paket eller expansioner tillkännagivits för Slay the Spire 2. Utvecklarna har dock bekräftat att spelet kommer vara helt fritt från mikrotransaktioner, vilket följer samma spelarcentrerade approach som det första spelet. För mer detaljer om utvecklingsplanerna kan du besöka spelets officiella presskit.
Slay the Spire 2 kommer att släppas i Early Access under 2025. Ett exakt releasedatum har ännu inte tillkännagivits av utvecklarna.
Vid lanseringen kommer spelet vara tillgängligt på PC, MacOS och Linux via Steam Early Access. Konsolversioner förväntas komma senare.
Nej, utvecklarna har bekräftat att Slay the Spire 2 inte kommer innehålla några mikrotransaktioner.
Early Access-perioden förväntas pågå i cirka 18 månader, vilket liknar utvecklingstiden för det första spelet i serien.