Roblox har utvecklats från ett enkelt spelkoncept till ett globalt fenomen med hundratals miljoner användare. I denna guide får du veta allt om vilka som grundade Roblox, vem som äger plattformen idag och hur företaget utvecklats genom åren.
Roblox skapades av David Baszucki och Erik Cassel, som började utveckla spelet redan 2004 under namnet Dynablocks. Enligt Roblox Wiki byggde duon vidare på erfarenheter från Baszuckis tidigare företag, Knowledge Revolution, som utvecklade utbildningsprogram för fysiksimuleringar.
Efter två års utveckling lanserades plattformen officiellt 2006 med det nya namnet Roblox. Namnet är en sammanslagning av orden ”robot” och ”blocks”, vilket speglade plattformens grundläggande byggkoncept.
Tyvärr gick Erik Cassel bort den 11 februari 2013 efter en kamp mot cancer. Han var vid sin död vice VD för teknik på Roblox Corporation. Cassel var en nyckelperson i utvecklingen av Roblox och hans bidrag lever vidare i plattformens DNA. Minnestributer till Cassel publiceras fortfarande av communityn på årsdagen av hans bortgång.
År | Händelse |
---|---|
2004 | Utvecklingen av Dynablocks påbörjas av Baszucki och Cassel |
2006 | Officiell lansering under namnet Roblox |
2013 | Erik Cassel avlider; Roblox når 1 miljon användare |
2017 | Roblox Studio lanseras för spelutvekling |
2021 | Börsnotering på NYSE med värdering på $45 miljarder |
2025 | Över 380 miljoner månatliga användare; NFT-integration |
Idag ägs Roblox av det börsnoterade bolaget Roblox Corporation. Grundaren David Baszucki är fortfarande VD och största individuella ägare med cirka 12% av aktierna.
Andra stora ägare inkluderar riskkapitalbolag som:
Sedan börsnoteringen i mars 2021 har Roblox-aktien (RBLX) varit volatil. Enligt Börskollen värderas bolaget 2025 till över $40 miljarder, en imponerande tillväxt från starten.
Roblox fortsätter att växa explosionsartat även 2025. Enligt färsk statistik har plattformen:
Den största användargruppen är fortfarande barn 9-12 år, men Internetmuseum noterar att Roblox aktivt arbetar för att attrahera äldre användare genom mer avancerade spel och funktioner.
Roblox affärsmodell bygger på den virtuella valutan Robux, som genererar miljardintäkter. Här är hur företaget tjänar pengar:
Det är en genial modell där både Roblox och kreativa utvecklare kan tjäna pengar. Framgångsrika spelskapare har blivit miljonärer, som svenska Simon Mäkelä som utvecklade spel som spelats över 70 miljoner gånger.
Roblox har stora planer för framtiden. VD David Baszucki har uttryckt visioner om:
Ett tecken på plattformens bredare ambitioner är senaste uppdateringarna som fokuserar på realistisk grafik och avancerade sociala funktioner.
Trots framgångarna har Roblox fått kritik för flera problem. Internetstiftelsen lyfter flera orosmoment inklusive:
Problem som föräldrar bör vara uppmärksamma på inkluderar:
Roblox har svarat med förbättrade föräldrakontroller och filtreringssystem, men experter uppmanar fortfarande till föräldratillsyn.
Roblox grundades av David Baszucki och Erik Cassel 2004. De utvecklade plattformen under namnet Dynablocks innan den lanserades som Roblox 2006.
Nej, Erik Cassel gick tyvärr bort den 11 februari 2013 efter en kamp mot cancer. Hans bidrag till Roblox hedras fortfarande av communityn.
Roblox ägs av det börsnoterade bolaget Roblox Corporation. David Baszucki är fortfarande VD och största individuella ägare med cirka 12% av aktierna.
Utvecklingen av Roblox började 2004 under namnet Dynablocks. Den officiella lanseringen som Roblox skedde 2006.
Roblox har cirka 380 miljoner månatliga aktiva användare och 80 miljoner dagliga aktiva användare 2025.
Nej, Roblox är ett amerikanskt företag grundat i Kalifornien. Det finns dock många framgångsrika svenska spelutvecklare på plattformen.
Simon Mäkelä är en svensk Roblox-utvecklare som blivit miljonär genom sina spel på plattformen. Hans spel har spelats över 70 miljoner gånger.