Roblox skapades av David Baszucki och Erik Cassel, som började utveckla spelet 2004 under namnet Dynablocks. Erik Cassel, som tyvärr gick bort 2013, spelade en viktig roll i Roblox tidiga utveckling. Spelet släpptes officiellt 2006 med det nya namnet Roblox. Sedan dess har plattformen vuxit explosionsartat och blivit ett av världens mest populära spel för barn och unga.
Idag är Roblox en börsnoterad jätte med miljontals användare världen över. Roblox aktien har varit volatil sedan börsnoteringen 2021, men företagets framtid ser ljus ut. Intäkterna kommer främst från försäljning av Robux, den virtuella valutan som används i spelet. Föräldrar bör vara medvetna om riskerna med att köpa Robux till barn, då det finns fall där barn spenderat stora summor utan föräldrarnas vetskap.
En av de mest kända framgångssagorna inom Roblox är svensken Erik Eriksson, skaparen av det populära spelet Bloxburg. Eriksson blev miljardär tack vare sin kreation på Roblox-plattformen. Hans historia visar vilka möjligheter Roblox erbjuder för kreativa spelutvecklare, men väcker också frågor om hur intäkterna fördelas mellan plattformen och skaparna.
Roblox började utvecklas redan 2004 av David Baszucki och Eric Cassel under namnet Dynablocks. 2006 släpptes den första versionen av spelet under det nya namnet Roblox. Tanken från början var att skapa en plattform där spelarna lätt kunde skapa egna banor och spel.
Idag ägs Roblox av det börsnoterade företaget Roblox Corporation. Grundaren David Baszucki är VD och största ägare med cirka 12% av aktierna. Andra stora ägare är riskkapitalbolagen Altos Ventures, First Round Capital, Index Ventures och Meritech Capital Partners.
Roblox Corporation börsnoterades på New York-börsen i mars 2021. Introduktionskursen var $45 per aktie vilket värderade bolaget till hisnande $30 miljarder. I april 2021 hade Roblox 202 miljoner aktiva användare varje månad.
Roblox tjänar pengar främst genom försäljning av den virtuella valutan Robux som används för köp i spelet. Användare kan också köpa Roblox Premium-medlemskap som ger Robux varje månad. Roblox delar intäkterna med spelutvecklarna. Framgångsrika spelskapare kan tjäna miljoner kronor. Svenska Erik Eriksson blev till exempel miljardär på sitt populära Roblox-spel.
Roblox har fått kritik för att deras affärsmodell lurar barn att spendera pengar. Det har förekommit flera fall där barn tagit föräldrars kreditkort för att köpa Robux. Roblox har också kritiserats för att möjliggöra mobbning och grooming bland unga spelare. Bedrägerier och stölder av spelkonton är vanligt förekommande.
Trots kritiken fortsätter Roblox att växa snabbt, särskilt bland barn och unga. Bolaget satsar på att expandera internationellt och attrahera äldre spelare. Nya funktioner som röststöd och realistisk grafik är på gång. Med tanke på Roblox starka community, kreativa ekosystem och starka finanser lär spelet fortsätta dominera bland barn många år framöver. Men ägarna behöver ta kritiken på allvar och jobba hårt för en tryggare spelupplevelse.
Roblox grundades 2004 av David Baszucki och Eric Cassel.
Grundaren och VD:n David Baszucki är största ägare med cirka 12% av aktierna i Roblox Corporation.
Roblox Corporation börsnoterades på New York-börsen i mars 2021 och värderades då till $30 miljarder.
I april 2021 hade Roblox 202 miljoner aktiva användare varje månad.
Roblox huvudsakliga intäkter kommer från försäljning av den virtuella valutan Robux som används för köp i spelet. De säljer också Roblox Premium-medlemskap.