Thick As Thieves är ett kommande multiplayer stealthspel som kombinerar smygande med taktiskt lagspel i en unik PvPvE-upplevelse. Spelet, som utvecklas av OtherSide Entertainment, utspelas i en alternativ version av 1910-talet där avancerad teknologi möter magi i en atmosfärisk steampunk-miljö. Bakom spelet står några av branschens mest erfarna utvecklare, inklusive Warren Spector och Paul Neurath, kända för klassiker som Deus Ex och Thief-serien.
I spelets storslagna metropol möts spelare av en värld präglad av stora klasskillnader och maktspel. Som tjuv navigerar du genom stadens skuggor för att genomföra avancerade stöldräder, samtidigt som du måste se upp för både andra spelare och stadens vakter. Det som gör Thick As Thieves unikt är dess fokus på dynamiskt berättande, där spelarnas val och handlingar formar både den personliga berättelsen och världen omkring dem.
Till skillnad från traditionella stealthspel erbjuder Thick As Thieves en spännande multiplayer-upplevelse där upp till fyra spelare tävlar om samma mål. Varje uppdrag blir en intensiv katt-och-råtta-lek där spelarna måste balansera risken att bli upptäckta av stadens vakter med hotet från andra tjuvar som kan stjäla bytet framför näsan på dem. Spelets unika approach till multiplayer-stealth skapar spännande situationer där allianser kan bildas och brytas på ett ögonblick.
I spelets värld samexisterar industriell utveckling med mystiska krafter. Detta ger spelarna tillgång till en bred arsenal av både teknologiska verktyg och magiska förmågor. Spelarna kan specialisera sig inom olika områden och skräddarsy sin spelstil, vare sig det handlar om att vara en mästertjuv som förlitar sig på klassiska verktyg som dyrkar och rep, eller en mer magiskt inriktad infiltratör som använder övernaturliga krafter för att uppnå sina mål.
Thick As Thieves är ett multiplayer stealth-actionspel som introducerar en unik blandning av PvPvE-gameplay i en alternativ version av 1910-talets Europa. Spelet utvecklas av veteraner inom stealth-genren och erbjuder en djup spelupplevelse som kombinerar både taktiskt och strategiskt tänkande med spännande multiplayer-interaktioner.
I hjärtat av Thick As Thieves ligger ett innovativt PvPvE-system där fyra spelare tävlar mot varandra samtidigt som de måste hantera spelets AI-styrda vakter och civila. Varje uppdrag är uppbyggt kring ett delat mål där spelarna måste infiltrera olika platser för att stjäla värdefulla föremål, men endast en spelare kan gå därifrån med bytet. Detta skapar en spännande dynamik där samarbete och förräderi går hand i hand.
Spelets stealthmekanik erbjuder flera olika tillvägagångssätt för att slutföra uppdragen. Spelarna kan välja mellan olika spelstilar, från ren stealth till mer aggressiva metoder. Den dynamiska spelvärlden reagerar på spelarnas handlingar, med föränderliga vaktrutiner och säkerhetssystem som anpassar sig efter spelarnas beteende.
Spelarna har tillgång till en omfattande arsenal av verktyg och förmågor för att genomföra sina stölder. Spelet kombinerar både teknologi och magi, vilket ger unika möjligheter för kreativ problemlösning. Varje spelares utrustning är dold för motståndarna, vilket adderar ett extra lager av spänning och oförutsägbarhet.
Den omfattande arsenalen av verktyg och förmågor gör att varje spelare kan utveckla sin egen unika spelstil och taktik. Spelets avancerade AI-system säkerställer att varje session blir unik, där både miljön och andra spelare ständigt utgör nya utmaningar att övervinna.
Thick As Thieves utvecklas av det erfarna teamet på OtherSide Entertainment, och bakom spelet står några av spelvärldens mest respekterade veteraner. Spelet publiceras av Megabit Publishing, som satsar på att leverera en unik spelupplevelse inom stealth-genren.
I spetsen för utvecklingen står en imponerande trio av branschveteraner. Warren Spector, känd som skaparen av den banbrytande Deus Ex-serien, leder utvecklingen tillsammans med Paul Neurath, grundaren av Looking Glass Studios. Vid deras sida finns Greg LoPiccolo, som tidigare arbetade med Thief: Deadly Shadows. Detta dreamteam av utvecklare har tillsammans format några av de mest innovativa spelen inom stealth-genren under de senaste decennierna.
OtherSide Entertainment har byggt sitt rykte på att skapa djupa, innovativa spel med fokus på spelarval och kreativ problemlösning. Deras tidigare erfarenheter från titlar som System Shock och Thief har lagt grunden för den unika spelmekanik som nu implementeras i Thick As Thieves. Utvecklingsteamet har som mål att revolutionera stealth-genren genom att kombinera klassiska element med moderna multiplayer-funktioner.
Megabit Publishing, som ansvarar för spelets publicering, samarbetar tätt med OtherSide Entertainment för att säkerställa att spelet lever upp till de högt ställda förväntningarna. Partnerskapet mellan de två företagen fokuserar på att leverera en spelupplevelse som kombinerar det bästa från klassiska stealth-spel med moderna multiplayer-element.
Thick As Thieves kommer att lanseras simultant på flera stora spelplattformar när spelet släpps 2026. Utvecklarna OtherSide Entertainment och utgivaren Megabit har bekräftat att spelet kommer att vara tillgängligt på samtliga moderna konsolplattformar samt PC.
För konsolversioner kommer spelet att kräva en aktiv onlineprenumeration för att kunna spela, vilket innebär PlayStation Plus för PS5-ägare eller Xbox Game Pass Core/Ultimate för Xbox-spelare. Det är värt att notera att spelet i dagsläget inte har bekräftats som en del av Xbox Game Pass eller PlayStation Plus spelbibliotek vid lansering.
Eftersom Thick As Thieves är designat som en PvPvE-upplevelse krävs en stabil internetanslutning för att spela. Spelet kommer att ha dedikerade servrar för att säkerställa en jämn spelupplevelse över alla plattformar. För PC-versionen kommer både Steam och Epic Games Store att erbjuda sina respektive sociala funktioner och achievements-system, enligt information från Gematsu.
De exakta systemkraven för PC-versionen har ännu inte offentliggjorts av utvecklarna. För konsolversioner kommer spelet att dra nytta av den senaste generationens hårdvara, med stöd för funktioner som snabbare laddningstider och förbättrad grafik. På PlayStation 5 kommer spelet även att utnyttja DualSense-kontrollerns haptiska feedback för att förhöja spelupplevelsen.
Mer detaljerad information om tekniska specifikationer och systemkrav förväntas tillkännages närmare spelets planerade release 2026. För de senaste uppdateringarna rekommenderas att följa spelets officiella kanaler på Steam.
Thick As Thieves har fått ett officiellt releasefönster och kommer att lanseras under 2026, enligt tillkännagivandet på The Game Awards 2024. Spelet utvecklas för flera moderna plattformar och kommer att släppas samtidigt på PlayStation 5, Xbox Series X/S och PC.
Vid lanseringen kommer Thick As Thieves att finnas tillgängligt på följande plattformar:
För konsolspelare kommer spelet att kräva en aktiv prenumeration på respektive plattforms onlinetjänst för att kunna spela, såsom Xbox Game Pass Core eller Ultimate. Det är dock värt att notera att spelet inte har bekräftats som en del av Xbox Game Pass eller PS Plus vid lansering, enligt Gematsu.
OtherSide Entertainment, med sin erfarna utvecklingsteam under ledning av Warren Spector och Paul Neurath, fokuserar på att leverera en solid multiplayer-upplevelse vid lansering. Utvecklarna har lagt särskilt fokus på att förfina spelets unika blandning av PvPvE-mekanik och den dynamiska spelvärlden som reagerar på spelarnas handlingar.
Megabit Publishing har tillsammans med utvecklingsteamet bekräftat att de kommer att stödja spelet efter lansering med kontinuerliga uppdateringar och förbättringar baserade på community-feedback. Detta inkluderar potentiella nya uppdrag, verktyg och spelmekaniker som kan berika den redan omfattande spelupplevelsen.