Thick As Thieves representerar en spännande evolution inom spelvärlden genom att kombinera beprövade spelmekaniker med innovativa multiplayer-element. Spelet, som utvecklas under ledning av branschveteranen Warren Spector, känd för sina arbeten med System Shock och Deus Ex, siktar på att revolutionera immersive sim-genren när det släpps 2026 för PC, PlayStation 5 och Xbox Series X/S.
I kärnan av Thick As Thieves finns en unik kombination av immersive sim och PvPvE-gameplay. Detta innebär att spelare inte bara behöver hantera AI-styrda motståndare utan också måste navigera i en värld där andra spelare samtidigt försöker uppnå sina egna mål. Enligt Warren Spector kommer spelet att erbjuda en dynamisk spelupplevelse som förändras kontinuerligt genom live service-uppdateringar.
Spelets handling utspelar sig i en storstad under tidigt 1900-tal, där spelare tar rollen som mästertjuvar. Miljön kombinerar historisk autenticitet med spelmekaniska innovationer:
Under utvecklingen har Warren Spector och hans team på Otherside Entertainment fokuserat på att skapa en spelupplevelse som bygger vidare på arvet från klassiska immersive sims. Speldesignen betonar spelarens valfrihet och möjligheten att lösa utmaningar på olika sätt, samtidigt som den sociala dimensionen av multiplayer adderar ett helt nytt lager av komplexitet och oförutsägbarhet.
Spelet implementerar ett unikt live service-upplägg som Spector liknar vid en "D&D-modell", där innehåll och utmaningar kontinuerligt utvecklas och anpassas efter spelarnas handlingar och gemenskapens utveckling. Detta säkerställer en långsiktig och engagerande spelupplevelse som fortsätter att utvecklas långt efter spelets initiala lansering.
Thick As Thieves introducerar en banbrytande approach till multiplayer-gaming genom att kombinera immersive sim-genren med PvPvE-element. Detta ambitiösa projekt från Otherside Entertainment och Warren Spector representerar en av de första stora satsningarna på att integrera fullskalig multiplayer i immersive sim-formatet, vilket skapar en helt ny typ av spelupplevelse.
I spelets tidiga 1900-talsmiljö agerar spelarna som mästertjuvar som konkurrerar om värdefulla byten. Det unika PvPvE-systemet innebär att spelarna måste hantera både AI-styrda motståndare och andra spelare samtidigt. Detta skapar en dynamisk spelupplevelse där varje uppdrag blir unikt baserat på spelarnas agerande och interaktioner.
En central aspekt av Thick As Thieves multiplayer-upplevelse är dess live service-modell. Enligt Warren Spector kommer spelet att följa en "D&D-modell" för kontinuerligt innehåll, vilket innebär regelbundna uppdateringar och nya spelelement. Detta säkerställer att spelupplevelsen förblir fräsch och dynamisk över tid, med nya utmaningar och möjligheter för spelarna att utforska.
För att stödja denna omfattande multiplayer-vision har Otherside Entertainment lagt särskild vikt vid att skapa en robust online-infrastruktur. Spelet kommer att vara tillgängligt på flera plattformar när det lanseras 2026, inklusive PC, PlayStation 5 och Xbox Series X/S, med full cross-platform-funktionalitet. Detta möjliggör en större spelarbas och mer varierade multiplayer-interaktioner. För mer information om spelets utveckling och funktioner, se den officiella utvecklarintervjun med Warren Spector.
Thick As Thieves kommer att lanseras under 2026 med stöd för flera moderna spelplattformar. Utvecklaren Otherside Entertainment har bekräftat att spelet kommer att finnas tillgängligt för PC via Steam, PlayStation 5 och Xbox Series X|S vid lanseringen. Detta vittnar om spelets tekniska ambitioner och utvecklarnas fokus på next-gen hårdvara.
Vid lanseringen kommer Thick As Thieves vara tillgängligt på följande plattformar:
Spelets multiplayer-fokuserade natur och avancerade grafik kräver den senaste generationens konsoler för att leverera den optimala spelupplevelsen som utvecklarna eftersträvar. Detta förklarar också varför spelet inte kommer att släppas för äldre konsolgenerationer som PS4 och Xbox One.
Som ett modernt PvPvE-spel med avancerad grafik och omfattande multiplayer-funktionalitet kommer Thick As Thieves att kräva relativt kraftfull hårdvara. Spelet utvecklas med moderna spelmotorer och teknologier för att leverera en visuellt imponerande och tekniskt sofistikerad spelupplevelse. De exakta systemkraven kommer att tillkännages närmare lanseringen 2026.
När spelet släpps kommer det att vara tillgängligt digitalt via respektive plattforms digitala butik - Steam för PC, PlayStation Store för PS5, och Microsoft Store för Xbox Series X|S. För PC-versionen kommer spelet att distribueras via Steam, där spelare redan nu kan lägga till spelet på sin önskelista för att få uppdateringar om lanseringen.
Som med de flesta moderna spel rekommenderas att ha en stabil internetanslutning, då Thick As Thieves innehåller omfattande online-funktioner och kommer att få regelbundna uppdateringar genom sitt live service-upplägg. Detta är särskilt viktigt med tanke på spelets fokus på PvPvE-gameplay och multiplayer-element.
För att lyckas i den utmanande världen av Thick As Thieves krävs både taktiskt tänkande och skickligt utförande. Som spelare måste du behärska både stealth-mekaniker och strategisk planering för att överleva i spelets tidiga 1900-talsmiljö.
Warren Spectors vision för Thick As Thieves bygger på en kombination av klassiska immersive sim-element och moderna multiplayer-funktioner. För att bli framgångsrik i spelet behöver du bemästra följande grundläggande aspekter:
I PvPvE-miljön är det avgörande att kunna hantera både AI-motståndare och andra spelare. Enligt Warren Spectors beskrivning kommer spelet att erbjuda flera olika sätt att närma sig varje uppdrag:
För att maximera dina chanser att lyckas i Thick As Thieves bör du fokusera på att utveckla följande kritiska färdigheter:
Det är viktigt att notera att dessa strategier kommer att utvecklas över tid i takt med att spelet uppdateras genom dess live service-modell. Håll dig uppdaterad om nya strategier och taktiker genom att följa spelets officiella kanaler och community.
Thick As Thieves befinner sig för närvarande i aktiv utveckling hos Otherside Entertainment, med planerat släpp under 2026. Som ett kommande live service-spel kommer kontinuerliga uppdateringar och nytt innehåll att vara en central del av spelupplevelsen.
Warren Spector har bekräftat att spelet kommer att följa en "D&D-inspirerad" live service-modell. Detta innebär att spelarna kan se fram emot regelbundna uppdateringar som expanderar spelets innehåll över tid. Utvecklarna hos Otherside Entertainment planerar att kontinuerligt berika spelvärlden med nya:
Som bekräftats av Warren Spector ligger fokus just nu på att färdigställa spelets grundläggande funktioner och mekaniker. Utvecklingsteamet arbetar med att förfina den unika blandningen av immersive sim och multiplayer-element som kommer att definiera spelupplevelsen.
Den detaljerade planen för uppdateringar och nytt innehåll efter lanseringen kommer att presenteras närmare spelets släpp. Med tanke på spelets ambitiösa omfattning och live service-inriktning kan spelare förvänta sig ett långsiktigt stöd med regelbundna uppdateringar som håller innehållet relevant och engagerande över tid.
Thick As Thieves är planerat att släppas under 2026 för PC, PlayStation 5 och Xbox Series X/S.
Spelet är designat som ett PvPvE-spel där spelare möter både andra spelare och AI-styrda motståndare i en delad spelvärld.
Prisinformation har ännu inte offentliggjorts av Otherside Entertainment. Detta förväntas kommuniceras närmare spelets lansering 2026.